BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, May 28, 2012

~Anugerah Ternilai~



"Ya Allah,Zat Yg Maha Pemurah,berilah pertolongan dan kemudahan..
Sahabat,mari sama-sama kita renung sejenak..

Hebatnya Allah,macam-macam nikmat DIA beri pada kita..
Kalau di tanya pada diri,kurnia nikmat apa paling besar?sudah tentu nikmat Iman dan Islam..kalau nikmat paling berharga slps Iman dan Islam,nikmat memiliki sahabat yg soleh..kalau nikmat yg sering kita lupakan?nikmat masa lapang dan sihat tubuh badan..

Tapi,bagi ana..ada satu nikmat yg cukup sempurna Allah letakkan dalam diri setiap insan..
Sangat sempurna jika di acu dgn acuan yg sempurna..
Di baja dgn baja yang berkualiti..
Di siram dgn siraman air yang suci..

~HATI~
Hebatnya Allah,di letakkan hati dalam diri setiap insan.Allah menjadikan hati tempat penghambaan kepadaNya.Di dalamnya terkumpul perasaan benci,takut dan harap,bahagia dan sedih,senang dan ngeri,khuatir dan tenang dan pelbagai perasaan lain.

Persoalan?
Bagaimana manusia tanpa hati?Manusia tanpa hati ibarat mayat hidup yang berjalan.Jika direnung,Allah jadikan hati sebagai raja untuk seluruh anggota tubuh kita..Hati yang beri perintah pada anggota tubuh untuk melakukan ketaatan atau kemaksiatan..Hati jualah tempat keinginan dan pembuat keputusan,sama ada jalan Allah atau jalan syaitan.

Nu'man bin Basyir meriwayatkan Rasulullah saw bersabda,
Ingatlah,sesungguhnya di dalam tubuh terdapat segumpal darah.Jika ia baik maka baiklah seluruh tubuh,dan jika ia rosak maka rosaklah seluruh tubuh.Ingatlah,sesungguhnya ia adalah HATI..(HR.Bukhari-Muslim)

Jadi...AKAL merupakan tentera hati..Dgn akal lah kita berfikir dgn bekalan ilmu yang ada.akal kita dapat mengetahui manfaat dan akibat dari sesuatu perbuatan..

Justeru itu wahai diri dan sahabat,
Apa-apa sahaja keputusan yang muncul dari hati, pasti menampakkan pembelaan terhadap cinta dan iman kepada Allah.
Kita ingin biarkan kemenangan berpihak pada siapa?
-penyeru iman?
atau
-penyeru hawa nafsu?
~Jika IMAN menang,seluruh anggota tubuh akan patuh dan taat mahupun meninggalkan kemungkaran..
akan tetapi....
~Jika nafsu menang,sudah pasti perbuatan yg memuaskan kehendak yang bertentangan dengan perintah Allah..

Ayuh sama-sama kita beri makanan pada hati kita dgn amalan-amalan soleh..Hati perlukan makanan sebagaimana manusia butuhkan.Kasihanilah hati,jangan biarkan ia terus sakit dan akhirnya mati..
Mohonlah pada Allah hati yang baru jika hati yang sedia ada tidak mampu menilai yang hak dan yang batil.

Disini,ada kisah seorang pemuda yang merasa sedih kerana dia merasakan keterpisahan antara kewajpan dan realiti,antara akal dan hati dan antara ilmu dan amalnya.Lalu dia megirim surat kepada Imam Hassan Al-Banna untuk menanyakan penawarnya dengan menceritakan keadaan hatinya..Surat pemuda tersebut ialah:

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabaraktuh,

Apakah anda pernah mendengar tentang lelaki tanpa hati?Maaf,jika hati yang dimaksudkan adalah salah satu anggota tubuh dari daging yang berwarna merah,yang menarik dan melepaskan darahnya,tentu sahaja lelaki itu memilikinya.Akan tetapi hati yang bersemangat ,kuat dan hidup,sayang sekali tidak memilikinya..

Dia mengetahui kebaikan meskipun kecil,dia mengetahui tempat-tempat keburukan meskipun samar-samar.

Seringkali dia merasa benar jika membaca perilaku seseorang dari wajahnya dan dia juga dapat memberi isyarat akan hal itu.Akan tetapi,dia tidak memiliki hati.Jika bertemu dengan teman lamanya yang tidak brsua,dia menyalaminya dan menggenggam tangannya yang kuat,bahkan memeluknya.Namun tetap beku,sama sekali tidak terpengaruh..Dia memberi nasihat pada orang lain,"Jadilah kalian begini dan begitu",serta menyebutkan pelbagai dalil dan alasan,namun hatinya semakin keras,sama sekali tidak terpengaruh..

Dia tersenyum saat menerima berita gembira.Dia juga mengerutkan dahi saat mnerima berita sdih.Akan tetapi,kegembiraan dan kesedihannya hanyalah reaksi alami,sedangkan hatinya tetap diam dan tidak tergoncang.

Dia menyatakan cinta dan benci pada seseorang.Ketika melihat hatinya,hatinya tetap diam tanpa memberi penjelasan.

Dia berdiri menunaikan solat dan berusaha khusyuk,membaca Al-Quran dan berusaha menumpukan perhatiannya.Ketika menunaikan solat,membaca bacaan solat dengan nada-nadanya,sehingga ramai orang berkata,"Dia jenis orang yang khusyuk".Akan tetapi,ketika meraba hatinya,dia mendapatinya tuli dan tidak khusyuk,walaupun memahami apa yang dibaca.

Ini adalah gmbaran yang sebenarnya terjadi pada lelaki tersebut.Saya dianugerahi akal,tetapi hati saya hilang.Saya merasakan fikiran saya menyala-nyala,bekerja,hidup dan menunjukkan keberadaannya.Akan tetapi,ketika saya ingin merasakan hal itu pada hati saya,sama sekali tidak menemukannya.Saat ini,anda telah mendengar tentang seorang lelaki yang tidak memiliki hati..

Wassalamua'laikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Mudahan kita termasuk dalam golongan yamg kembali pada Allah dengan hati yang saleem..Amin Ya Robb.




0 comments: